Etik & genus

Den här lektionen handlar om etik och genus samt vad som är rätt och fel i reklam. Den tar upp vilka regler som gäller för reklam och hur man i Sverige arbetar för att reglerna ska följas.

Under lektionen får eleverna även diskutera frågor som rör hur tjejer och killar framställs i reklam och varför utformningen av reklam bör regleras av lagar och regler.

Eleverna får även fundera på vad etik betyder och varför är det viktigt att följa etiska principer när man arbetar med att skapa reklam. Eleverna får också titta närmare på reklam som har blivit fälld av Reklamombudsmannen, RO och diskutera på vilka grunder reklamen har anmälts.

Gå tillsammans med eleverna igenom förmågorna som tränas och som har koppling till lektionen:

  • Formulera sig och kommunicera i tal och skrift (Svenska)
  • Söka information från olika källor och värdera dessa (Svenska)
  • Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv (Samhällskunskap)
  • Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder, och analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner (Bild)